Tips för att skriva cv

I den här guiden går vi igenom de olika delarna i ett cv samt diskuterar hur du skriver ett framgångsrikt cv

Vad är ett CV?

Ett CV, eller curriculum vitae, är ett dokument du använder för att sälja in dig själv till en potentiell arbetsgivare när du söker jobb. Man kan säga att det är som en berättelse om dig som yrkesperson, din yrkeshistoria och dina övriga meriter. Cv:t måste ge en tydlig bild om varför du är den bästa personen för jobbet du söker. Det är vanligt att man använder en cv-mall i samband med sitt cv för att få en bättre struktur. Här kan du ladda ner våra gratis cv mallar i word-format.

Ladda ner gratis cv mallar

cv mall 1
cv mall 2
cv mall 3
cv mall 4

Namn, yrkestitel och kontaktuppgifter

Det här är den första delen av ditt CV, placerad högst upp på sidan, och ska innehålla ditt namn, yrkestitel och kontaktuppgifter. Använd inte ”CV” eller ”curriculum vitae” som rubrik eftersom det är överflödigt och slösar med värdefullt utrymme. Använd istället ditt namn som titel .

Ett cv ska innehålla dina kontaktuppgifter – din e-postadress och telefonnummer.. Om du vill kan du skriva hela din adress men det räcker med stad om du inte vill vara för detaljerad.

Om du vill kan du också inkludera en länk till din LinkedIn-profil i det här avsnittet – men andra sociala medier kan du strunta i eftersom de inte är nödvändiga.

Här är ett exempel på hur ditt namn, yrkestitel och kontaktinformation kan se ut:

Förnamn Efternamn | Professionell titel

Stad:

Telefon: 01234 567890

E-post: [email protected]

Personlig profil

I inledningen av ett cv är det vanligt att man använder en personlig profil, karriärmål eller professionell profil. Det är ett kort stycke precis under ditt namn och dina kontaktuppgifter som ger potentiella arbetsgivare en snabb översikt över vem du är och vad du står för professionellt.

Självklart bör du anpassa din profil efter jobbet du söker och lyfta fram specifika egenskaper som matchar rollen. Håll inledningen kort men ändå dynamisk och beskrivande / eller säljande. Försök få med följande ingredienser:

  • Vem du är?
  • Vad kan du erbjuda företaget?
  • Dina karriärmål?

Arbetserfarenheter

Rekryterare lägger mest vikt på den här sektionen, vilket innebär att du också bör göra det. Det är här du visar vad du har åstadkommit på tidigare jobb genom dina kompetenser, alternativt vad du har lärt dig och viktiga framsteg som du har gjort som yrkesmänniska.

Lista alltid dina erfarenheter i omvänd kronologisk ordning, dvs dina senaste erfarenheter ska stå högst upp eftersom de är mest relevanta för en arbetsgivare.

När du listar varje anställning anger du din jobbtitel, arbetsgivaren, datumen du arbetade och en rad som sammanfattar rollen. Peka på dina viktigaste ansvarsområden, färdigheter och prestationer och förstärk varje punkt med kraftfulla actionverb och siffror för att stödja varje påstående och visa upp dina framgångar.

Inkludera bara de uppgifter som är mest relevanta för tjänsten du söker, särskilt om du har många erfarenheter. Erfarenheter äldre än tio år kan du ta bort.

Försök att hålla din arbetsbeskrivning kort och prestationsbaserad – dvs vad har du åstadkommit i tidigare anställningar. Ett alternativ är att skriva om vad du har lärt dig eller kunskaper du har erhållit. Skriv gärna i bullet points eftersom det hjälper att fokusera informationen. Håll dig fokuserad och var gärna rakt på sak. Du kan sedan använda ditt personliga brev att skriva mer brett och personligt samt ge mer kontext till dina meriter.

Utbildning och kvalifikationer

Precis som dina arbetserfarenheter bör dina utbildningar listas i omvänd kronologisk ordning. Inkludera skolornas namn, utbildningens namn samt under vilka år och datum de genomfördes. Du kan också inkludera en kort beskrivning av utbildningen om du känner att det är relevant.

Om du har en högre utbildningsnivå än gymnasium så behöver du inte inkludera gymnasier. Ta bara med de högsta utbildningarna du har genomgått.

Skolans namn – Utbildningens start – slut

Ytterligare avsnitt

Det finns en rad ytterligare avsnitt som kan stärka ditt CV och lyfta fram dina färdigheter. Här är några som du kan ta med om du har plats:

Kompetenser: Om det finns kunskaper som du vill visa upp för arbetsgivaren kan du ha med detta i ett eget avsnitt eller under din personliga profil. Inkludera max fyra till fem kompetenser.

Hobbyer och intressen: Var försiktig med att lista hobby och intressen om det inte tillför något till ditt cv. Ta bara med det om det är relevant för jobbet som du söker. Om du söker ett jobb som vandringsguide kan det självklart vara intressant om dina fritidsaktiviteter inkluderar trekking och vandring.

Referenser: Det räcker att du skriver ”referenser lämnas vid intresse”.

Riktlinjer för formatering och avstånd

Om du är osäker på hur du formaterar ditt CV är det värt att ladda ner några CV-mallar för att bekanta dig.

Här är några formaterings- och avståndstips att tänka på:

Längd: maxlängd på ditt cv är 1–2 sidor. Skriv inte flera långa sidor cv.

Rubriker: Ha en tydlig rubrik på varje sektion så att ditt cv blir enkelt att läsa.

Korrekturläsning: Glöm inte att korrekturläsa ditt cv. Om du har stavningsfel och andra uppenbara språkfel riskerar du att ge ett negativt intryck hos den som läser.

Skräddarsy ditt cv efter jobbet som du söker. Använd inte samma cv till alla jobb du söker till. Se till att läsa annonsen ordentligt och använd samma ord som de använder.

Ta aldrig med – Ålder, etnicitet, religion om det inte finns väldigt speciella skäl att göra det. Ett undantag kan vara om du söker ett jobb hos ett religiöst samfund. Då är självklart din religiösa tillhörighet relevant information, men utöver det finns inte många situationer där den typen av information bör finna med på ett cv.